Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Trio Nastela

31 januari kl. 19:00 - 21:00

100kr – 200kr

Emmanuel Laville, oboe. Sebastian Stevenson, fagott. Asuka Nakamura, piano.

MODERNT/OMODERNT ramar in ett svängigt och roligt program med musik i olika stilarter och från olika tidsepoker. Trio med oboe, fagott och piano är ju en systerensemble till standardpianotrion violin, cello och piano men märkligt nog finns inte så mycket orginalmusik för besättningen. Det ville Trio Nastela råda bot på genom beställning av en kort trio av Maria Lithell Flyg samtidigt som de också presenterar både kända och okända transkriptioner av Haydn och Glinka.
Anders Eliasson har skrivit två vackra och krävande stycken där fagotten och oboen får visa självständiga roller i samspel med pianot. Fagotten och oboen har rika klangmöjligheter och det är roligt att få belysa det även för en erfaren publik som kanske inte hört dessa instrument på det sättet förut.
Amerikanen André Previns Trio är häftig och svängig och Poulencs Trio är såklart ofrånkomlig musik för denna besättning med sitt friska musikantiska anslag.
Trio Nastela skapar en intim stämning och presenterar konserten på ett avslappnat, personligt och underhållande sätt!

Emmanuel Laville
Emmanuel Laville kommer från sydvästra Frankrike och har utbildats i Bordeaux, Paris och i Tyskland. 2008 anställdes Emmanuel som solooboist i Royal Scottish National Orchestra i Glasgow. Sedan 2012 är han solooboist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Samtidigt som oboelektor vid Sibeliusakademien undervisar han på Kungliga Musikhögskolan och Lilla Akademien i Stockholm.

Sebastian Stevensson
Sebastian Stevensson är född i Sigtuna och har studerat vid Kungliga Musikhögskolan och i Mannheim i Tyskland. Efter en tid på Norska Operan kom han till Danmarks Radios Symfoni Orkester. Han arbetar också som fagottlärare vid Det Danske Kongelige Musikkonservatorium. Sebastian har som solist gästat ett flertal orkestrar i Europa och är också flitigt anlitad för masterclasses. 2014 vann Sebastian Gillet-Hugo Fox internationella fagottävlig i New York och 2016 Kungliga Musikaliska Akademiens Solistpris.

Asuka Nakamura
Asuka Nakamura debuterade som solist vid nio års ålder. Hon har vunnit första och andra pris i den prestigefyllda pianotävlingen J.P. Fresh i Tokyo vilket bland annat innebar engagemang på Stockholms konserthus. Hon studerade för Staffan Scheja på Kungliga Musikhögkolan i Stockholm från 2002 och belönades då med jetongmedaljen. Asuka har varit flitigt anlitad internationellt som solist och erhållit en rad priser och stipendier.

Datum:
31 januari