Torsdag 21 mars 2019 kl. 19. Ceciliakapellet, Oskarshamn.

madeleine_johansson_1

Madeleine Johansson – flöjt
Johan Söderlund – klarinett
Asuka Nakamura – piano

Madeleine Johansson är född och uppvuxen i Stockholm. Hon har studerat för Tobias Carron, Andreas Alin och Eje Kaufeldt vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hon tog sitt solistdiplom i juni 2009. Madeleine har mottagit flera stora stipendier från t ex Kungliga Musikaliska Akademien, Kungliga Musikhögskolan, Porst Musik, Stockholm Concertino och mottagit utmärkelsen “årets unga musikbegåvning”. Madeleine blev uttagen till det prestigefyllda Solistpriset år 2010. Numera är hon verksam som frilansande musiker både som flöjtist i orkester och som solist och kammarmusiker i Sverige och utomlands. Madeleines spel kännetecknas bland annat av stort uttryck och av personlig och vacker klang.

Klarinettisten Johan Söderlund är Blåsarsymfonikernas konsertmästare och har varit medlem i orkestern sedan 2008. Utöver sitt arbete med klassisk musik spelar Johan ofta jazz och annan improvisationsmusik. Han är en eftertraktad orkestermusiker och gör inhopp i flera av landets ledande orkestrar. Johan föddes 1971 i Uppsala. Han blev antagen till Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, sedan följde ytterligare studier vid University of Southern California i Los Angeles

Asuka Nakamura började spela piano vid tre års ålder i Nagoya, Japan. När hon var sex år gjorde hon sin debut och spelade kammarmusik tillsammans med medlemmar ur stadens filharmoniska orkester och redan vid nio års ålder gjorde hon solistdebut med Mozarts kända Pianokonsert nr 23. Asuka Nakamura har vunnit både första och andra pris i den prestigefyllda pianotävlingen J.P. Fresh i Tokyo vilket bl.a. innebar en konsert i Stockholms konserthus 1997.
Asuka Nakamura har även framträtt, inte bara i Japan utan även i Manchester, Oxford och Budapest. Asuka har också och hållit soloafton hos Beethovensällskapet i London och varit solist med Krakowsymfonikerna i Polen. Sedan Asuka Nakamura flyttade till Stockholm har hon erhållit stipendier från Frimurarlogen och från Kungl. Musikaliska akademien fyra år i rad.

Glittrande och virtuosa toner för flöjt, klarinett och piano.

Program:
M.Emmanuel – Sonata
H.Villa-Lobos – Chôros no 2 för flöjt och klarinett
Cecile Chaminade – Concertino
C.Saint-Saëns – Tarantella
Bizet/Webster – Carmen Rhapsody
E.Bloch – Concertino
D.Schostakovich – Vals nr 3
M.Arnold – Grand Fantasia
G.Connession – Techno Parade

För entrépriser och övrig information. Startsida för kammarmusikföreningen.