Söndag 24 oktober 2021 kl. 18.00. Kalmar domkyrka.

Göteborg Baroque – Bach och Bach före Bach

Repertoar: Musik av familjen Bach
På turné är en ny nationell turnéstruktur som vill sprida mer musik till fler delar av Sverige. På turné drivs av Regional Musik i Sverige och Musikarrangörer i Samverkan. Göteborg Baroque grundades 2003 av dess konstnärliga ledare Magnus Kjellson, som leder ensemblen traditionsenligt som spelande dirigent vid orgeln eller cembalon. Det som gör Göteborg Baroques sound unikt är det intima samspelet mellan ensemblens instrumentalister och sångare och deras gemensamma passion för den tidiga musiken. Ensemblen har sin hemmascen i Tyska Christinae kyrka i Göteborg och framför regelbundet de stora välkända barockverken men presenterar även mindre kända musikaliska pärlor, ofta bortglömda sedan hundratals år.
Göteborg Baroque mottog 2018 en generös donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur som möjliggjorde byggandet av ett claviorganum; ett kombinationsinstrument av en cembalo och en orgel. När Georg Friedrich Händel i mitten av 1700-talet står på toppen av sin karriär, och är Europas mest firade musiker, leder han sångare och instrumentalister från ett claviorganum. Detta unika instrument finns med på konserten i Kalmar domkyrka.

Medverkande:
Christina Larsson-Malmberg, sopran