9, 10 och 11 februari 2018. Kalmar, Oskarshamn och Nybro.

Keleman_web

Camerata Nordica, ledare och solist Barnabás Kelemen
Karin Dahlberg, sopran

Den ungerske violinisten Barnabás Kelemen röner stor uppmärksamhet i musikvärlden med sin repertoar som spänner från klassisk till nutida musik. Han har samarbetat med ett stort antal av världens ledande symfoniorkestrar och dirigenter. Barnabás Kelemen är född i Budapest 1978 och började i Franz Liszt Music Academy vid elva års ålder. I tidig ålder blev han tredjepristagare i Drottning Elisabeth-tävlingen i Bryssel och tog första pris på internationella violintävlingen i Indianapolis 2002. Som ett erkännande av hans skicklighet har den ungerska regeringen tilldelat honom Sándor Végh-priset 2001, Franz Liszt-priset 2003, Rózsavölgyi-priset 2003 och Kossuthpriset 2012. Sedan 2005 är han professor vid Franz Liszt Music Academy Budapest och gästprofessor vid Indiana University i Bloomington. Barnabás Kelemen spelar på en Guarneri del Gesú fiol från 1742, utlånad av ungerska staten.

Den svenska sopranen Karin Dahlberg (tidigare Roman) gjorde sin internationella konsertdebut vid Bachakademie Stuttgart 2005 och sin operadebut på Tiroler Landestheater vid Innsbrucker Festwochen 2008. Karins omfattande repertoar sträcker sig från barock till nutida musik och hon är hyllad för sin stilkänsla, klangliga egalisering och sceniska utstrålning. Karin Dahlberg medverkar på Anne Sofie von Otters album ”Bach” (Deutsche Grammophon) som nominerades för Grammy Awards 2010 i klassen Best Classical Vocal Performance. 2014 sjöng Karin sopransolopartiet i Sven-David Sandströms storskaliga verk Matthäus-Passion vid världspremiären på Berliner Philharmonie (Deutschlandradio Kultur), med uppföljande konserter i Uppsala och Stockholm (direktsändning i Sveriges Radio). Karin var åter inbjuden till Berliner Philharmonie för konsert under säsongen 2015/2016.

Program:
L. Weiner: Divertimento nr. 1
F. Mendelssohn: Violinkonsert, d-moll
T. Andersson: Five poems of Sara Teasdale för sopran och stråkar
B. Bartok: Divertimento

Fredag 9 februari 2018 kl. 19.30. Gröna salen, Kalmar Slott

Entré 200 kr. Förköp Dillbergs Bokhandel, Biljettcentrum och Kalmar Turistbyrå. Köp biljetter på Nortic.

Lördag 10 februari 2018 kl. 15.00. Oskarshamns kyrka

Fri entré

Söndag 11 februari 2018 kl. 17.00. Kulturhuset Kristallen, Nybro

Entré 130 kr, medlemmar 80 kr, skolelever gratis. Kontant betalning.